باغک رابهتر بشناسیم

باغک رابهتر بشناسیم

(وجه تسمیه باغک

باغک ازنظردستورزبان فارسی مصغریاکوچک شده باغ است مانندمردک، آنچه آشکار است این که هرورثه ای قطعه زمینی که متعلق به خود وبستگانش بوده جهت اِمرار معاش وگذراندن زندگی به امر کشاورزی اختصاص داده و شروع به غرس نخلیات نموده است .بدین سبب باغات متعددی بوجودآمده که مجموع آن روی هم باغک می گویند.

 

 

«موقعیت جغرافیایی»

روستای باغک درشمال غربی دهستان باغک ازبخش مرکزی تنگستان قراردارد، همان طور که درلغت نامه دهخدا آمده است دهستان باغک از بنه گز تا عالی حسینی رادربرمی گیرد. روستای باغک مجموع نوزده قریه حدفاصل بنه گزتاقباکلکی به مساحت تقریبی 25کیلومتر مربع گسترده شده است. روستای قباکلکی درهمسایگی جنوبی وروستای بنه گزدر همسایگی شمالی روستای باغک واقع شده اند.غرب روستاراماهورافرا گرفته ودر شرق آن دشت وسیعی که بیش ترجلگه ای می باشد بنام «له» قراردارد.زمینهای کشاورزی نیزدرباغک زیاداست که کشت آن به صورت دیم می باشد.وسعت زمین های کشاورزی درباغک به حدی بوده که قدیم به آن انبار غله می گفتند.روستای باغک ازسطح دریا بیست مترارتفاع داردکه به تدریج دربلندترین نقطه ی آن به چهل مترمیرسد.این روستابین مختصات شمالی'7'57"28ومختصات جنوبی'27'54"28واقع گردیده است.این روستا تامرکزاستان 35کیلومتروتامرکزشهرستان15کیلومترفاصله دارد.رودخانه های فصلی متعددی در محدوده ی این روستاقراردارند. که مهم ترین آنها«رمه چر» و«کولی» می باشدکه ازارتفاعات غربی روستاسرچشمه میگیرد.

 

 

«جمعیت روستا»

روستای باغک درسال1380 جمعیتی درحدود2705نفر داشته است که درسال1381 به 2708نفربارشدی معادل 1/11درصد می رسدودر سالهای 82و83به ترتیپ به 2696نفرو2582نفرتقلیل می یابد.میزان مهاجرت درسال 82 بیش ترازصدنفربوده است که عمدأباغک رابه سوی مرکز استان ترک گفته اند. مسن ترین فردروستای باغک تاتابستان 91،82سال ازعمر خودراپشت سرگذاشته است. حداکثرعمرطی دودهه ی گذشته دراین روستا به101 سال رسیده است که متعلق به زنان می باشد.

«زبان ونژاد»

روستای باغک موطن افراد بومی بوده که به قولی در اطراف قدمگاه امام رضا(ع) زندگی می کرده اندامابعداً به علت حضوراقوام مهاجرمانند عرب شکل دیگری ازنژاد رابه خودگرفته است.اکثرطوایف ساکن روستای باغک مانند دشتی ها،سادات،وپولادی ها از نژادعرب هستند.زبان مردم فارسی است، وبالهجه محلی صحبت می کنند.آوردن کلمه «بهی» به هنگام تعجب دراین گویش وجه تمایزآن باسایر مناطق تنگستان است.دراین گویش واژه های خارجی مانند انگلیسی وعربی به چسم می خورد که بعضاًباتغییرادامی شودمانند«موی وخ» که تغییر یافته کلمه عربی مطبخ است و «کنترات» که تغییر یافته ی کلمه ی انگلیسی کانترکشن است.

«سابقه مبارزاتی مردم باغک»

باغک روستایی است که ازنظر تاریخی،سیاسی،اجتماعی پیشینه ی درخشانی دارد ودر طول جنگ های تحمیلی امپراطوری بریتانیاعلیه نواحی جنوب به خصوص تنگستان مردم باغک سرازپانشناخته و درجبهه های جنگ علیه بریتانیا شرکت نموده ودراین راه کشته وزخمی های فراوانی داده اند. علت شرکت کسترده ی مردم باغک درجنگ وجود خوانینی میهن پرست بوده که همه از طایفه ی پولادی بوده اند درآن روزگاران حکومت ملوک الطوایفی بوده وخان مرکزثقل حکومت های محلی بشمار می رفت.خوشبختانه همه ی خوانین تنگستان مرزداران بسیارخوب وغیوری بوده اندو خویشان وبستگان خوانین به فرمان آنها دراین جنگ ها شرکت می کردند.ازکشته های مردم عادی باغک درجنگ های 1256تا1273اطلاع صحیحی دردست نیست ولی سردار مجاهداحمدخان تنگستانی و همراهانش درقلعه ی ریشهر شهیدشده اند.درسال1915 میلادی که مجدداًبریتانیابه جنوب حمله می کند مردم باغک که نسبت خویشاوندی با زایرخضرخان داشته اند به فرمان وی روبه جبهه های جنوب می گذارند که تعدادی از مردم باغک دراین جنگ کشته وزخمی می شوند.زایرخضر خان که متولدباغک می باشد به همراه فرزندش درکلات اهرم دریک توطئه ی شوم از پای درمی آیند.باشروع جنگ تحمیلی نیزمردم باغک باحضور درجبهه وکمک درپشت جبهه از کیان اسلامی خوددفاع کرده اند درجدود159نفربه دفعات متعدد به جبهه های نبرد رفتند که عده ای به شهادت رسیدند وعده ای مجروح وجانباز گردیده وعده ای اسیرشده اند.روستای باغک سه پایگاه مقاومت دارا است که جدود883نفر بسیجی آماده رادرخودپرورش داده است.درزمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مردم باغک در پشت جبهه ازهیچ کوششی دریغ نکرده اند.درآن زمان عیسی بحرانی دشتی طی نامه ای ازطرف جهاد سازندگی در تاریخ 66/10/6به عنوان رابط جنگ درروستا معرفی می گردد وی کمک های مردمی رابا همکاری شورای اسلامی محل جمع آوری نموده وبه جبهه های نبردگسیل می دارد .

«باغک قدیم»

باغک قدیم درکنارقدمگاه امام رضا(ع)بوده است که محل سکونت مردم بومی آن زمان می باشد.این قدمگاه درضلع شرقی روستای باغک واقع است.به قولی باغک ازهمان ابتدا اِهشام کهنه بوده است که طوایف مختلف ازجمله ابنای پولاد درآنجاسکونت اختیار می کنند.درسالهای بین 1200تا 1250هجری شمسی اختلافی بین اقوام ساکن باغک به وجود می آیدوازیکدیگرجدامی شوند. بعضأباحدودی فاصله ازباغک سکونت اختیار کرده وتشکیل قریه های مختلف می دهندو بعضی دیگرترک وطن کرده وبه نواحی دیگر مهاجرت می کنند. حدودی ازپولادی هابه سرپرستی رییس خورشید به درودگاه می روند ودرآنجا و در واهی وبرازجان زندگی می کنند وبعضی به سرپرستی حسین محمد میمدفولادی به بردخون می روند.به حسین محمدخالو حسین گفته اند که به خالوی اول معروف است.رییسعلی دلواری که ازطرف مادرش با حسین محمدمیمد نسبت داشته است به اوخالو می گفته که بدین سان به خالوحسین معروف گشته است.سادات و دشتی ها ازجمله مهاجرانی هستندکه بعدأ ازدشتی به باغک کوچ می کنند. وقتی به علت اختلاف میان ساکنین باغک هرکدام درگوشه ای دیگرسکنی می گزینند.قریه های جدیدونو درکنارباغک بوجودمی آید.وروستای قدیمی که باغک بوده را اِهشام کهنه می نامند وازآن زمان یعنی از 150سال پیش نام باغک ازاین روستا رخت برمی بندد.

 

 

 

مؤلف :سیدمحمدجوادحسینی

 



|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : میثم بحرانی
تاریخ :
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
علی پولادی در تاریخ : 1395/4/6/7 - - گفته است :
نظر شخصی من وباتوجه به اطلاعات گذشته گان من ما از نسل فردی به نام بهزاد هستیم که اولین نفر که وارد خاک باغک میشود وان را به وجود میاورد وبهزاد کلمه عربی نیست و ما از نسل فردی هستیم که به آنجا تبعید شده
بله شما درست میفرمایید اما جد شما که همان بهزاد است فرزند کیست درزمان حمله اعراب به ایران شخصی بنام حسن فولادازحجاز وارد ایران می شودودرابتدا درکرمانشاه سکنی می گزیند وسپس بعد از درگیری ونزاغ به چنارشیجون وقائمیه وسپس به بوشهر عزیمت می کند وصاحب فرزندی میشود که اسم آن بهزاد می نهد.دلیل اینکه اسم بهزاد را انتخاب می کند به دلیل سکونت درایران بوده وهمین الان هم خیلیها هستند که ازنسل اعراب هستند منتهی اسم ایرانی برای فرزندان خود برمی گزینند

<-CommentGAvator->
خضر بحرانی در تاریخ : 1394/6/21/baghakjunoobi - - گفته است :
سلام امروز به وبلاگ سری زدم به روز نیست.
ممنون ازحسن نظر شما دلیل به روز نبودن وبسایت تغیر دامنه آن می باشد ودرآینده ای نزدیک با دامنه ای جدید ومطالب روز درخدمت دوستان خواهیم بود. باتشکر از انتخاب دوستان

<-CommentGAvator->
سیروس=جوی در تاریخ : 1394/3/7/4 - - گفته است :
باعرض سلام و خدا قوت خدمت آقا میثم گل درود بر شما بابت زحماتی که برای شناخت بهتر باغک میکشید.من مطالب این وبلاگ رو خوندم خیلی جالب بود از سید عزیز برای این اطلاعات خوب تشکر میکنم.امیدوار که با خبرهای تازه و خوش این وبلاگ رو بروز رسانی کنید در ضمن راجبه چمن مصنوعی و سالن هم بگید. بازم مرسی بخاطر زحماتتون
پاسخ:باشه دوست خوبم حتمآ


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: